Sepanjang tahun 2024, peminat filem telah dihidangkan dengan pelbagai filem berkualiti, sama ada di pawagam mahupun di platform penstriman.
Dari pelbagai genre yang disajikan, terdapat filem seram yang terus menawarkan inovasi dalam menakut-nakutkan penonton setiap tahun.
Tahun ini, beberapa filem seram seperti Late Night with the Devil, Oddity, The Substance, Longlegs, hingga Exhuma berjaya muncul sebagai pilihan utama dengan pendekatan unik masing-masing. Namun, tidak semua filem seram menerima penghargaan serupa. Ada juga yang mendapat skor rendah di pelbagai laman ulasan filem, termasuk Rotten Tomatoes yang terkenal ketat dalam penilaiannya.
Ingin tahu lebih lanjut? Berikut senarai enam filem seram yang dihujani kritikan tajam sepanjang tahun ini. Selain eksekusi yang kurang mantap, terdapat pelbagai alasan yang membuat filem-filem seram ini gagal memenuhi jangkaan pengkritik.
1.Never Let Go — 56 peratus
Never Let Go diarahkan oleh Alexandre Aja, yang sebelumnya pernah menghasilkan filem seram berjaya seperti The Hills Have Eyes (2006) dan Crawl (2019). Namun, tidak berjaya mengulang kejayaan tersebut, Never Let Go malah menjadi kekecewaan besar bagi peminat-peminat genre seram tahun ini.
Kisahnya berlatarkan dunia pasca-apokaliptik, di mana seorang ibu yang paranoid (Halle Berry) tinggal terasing di sebuah kabin bersama dua anak kembarnya. Mereka hidup dalam ketakutan terhadap kuasa jahat yang mengintai di luar rumah. Untuk menjaga keselamatan keluarganya, si ibu menetapkan peraturan ketat yang mengehadkan pergerakan mereka.
Walaupun premisnya menarik, filem ini gagal memberikan penjelasan yang memuaskan mengenai misteri yang menyelubungi keluarga tersebut. Jalan cerita yang membingungkan dan penuh teka-teki membuat penonton merasa kecewa. Lebih mengecewakan lagi, lakonan para pelakon, termasuk Halle Berry, dinilai kurang memuaskan oleh sesetengah pengkritik.
2. The Seeding — 56 peratus
Ditayangkan pada 26 Januari, The Seeding mengisahkan tentang seorang pendaki yang terperangkap di gurun pasir dan bertemu dengan sekumpulan kanak-kanak misteri. Filem ini bermula dengan adegan yang agak mengerikan, iaitu seorang kanak-kanak memakan jari manusia. Namun, selepas itu, filem arahan Barnaby Clay ini seolah-olah kehilangan arah.
Salah satu masalah utama The Seeding adalah watak yang lemah. Watak utama, Wyndham (Scott Haze), tidak mempunyai motivasi dan emosi yang jelas, menyebabkan sukar untuk penonton berempati dengannya. Selain itu, watak-watak lain, terutama sekumpulan kanak-kanak misteri, terasa seperti gimik tanpa pengembangan watak yang bermakna.
3. Lisa Frankenstein — 52 peratus
Lisa Frankenstein adalah filem pertama yang ditulis oleh Diablo Cody, pemenang Oscar untuk Lakon Layar Asli Terbaik menerusi Juno (2007), dalam enam tahun terakhir selepas Tully (2018). Filem ini mengikuti kisah Lisa (Kathryn Newton), seorang remaja yang obses dengan perkuburan. Selepas kejadian aneh di sebuah perkuburan, Lisa secara tidak sengaja menghidupkan kembali mayat seorang lelaki dari era Victoria (Cole Sprouse).
Dari segi visual, debut pengarahan Zelda Williams ini sangat menarik. Filem ini cuba menggabungkan elemen-elemen seram klasik ala Frankenstein dengan sentuhan komedi era 80-an. Namun, Lisa Frankenstein dinilai gagal mencapai keseimbangan antara seram dan komedi, menjadikannya kelihatan canggung dan tidak konsisten.
Menariknya, walaupun mendapat ulasan negatif daripada pengkritik, filem ini mendapat Popcornmeter yang sangat tinggi dari audiens, iaitu sebanyak 81 peratus. Ramai penonton memuji chemistry antara Newton dan Sprouse, yang berjaya membawa kehangatan dalam naratif yang kacau.
4. The Front Room — 40 peratus
Selama ini, A24 memang terkenal sebagai studio yang sering menghasilkan filem seram bermutu tinggi dan inovatif. Namun, terdapat beberapa filem mereka yang kurang berjaya, termasuk The Front Room yang menjadi debut pengarahan Max dan Sam Eggers, adik Robert Eggers (The Witch).
The Front Room membawa cerita tentang Belinda (Brandy), seorang profesor kulit hitam yang sedang hamil, dan suaminya, Norman (Andrew Burnap). Kehidupan mereka berubah drastik apabila ibu tiri Norman, Solange (Kathryn Hunter), berpindah ke rumah mereka. Solange yang bersikap perkauman dan fanatik mula mencetuskan suasana tegang di rumah tersebut.
Sebagai seorang pelakon senior, Hunter tampil cemerlang dengan wataknya sebagai Solange. Namun, perkara itu tidak cukup untuk menyelamatkan filem ini. The Front Room lebih kelihatan seperti usaha separuh masak dalam menggabungkan elemen seram dan satira, dan berakhir sebagai parodi Get Out (2017) daripada sebuah karya serius.
5. Founders Day — 46 peratus
Filem slasher adalah salah satu subgenre seram yang paling digemari penonton. Dengan cerita yang mudah, filem jenis ini tidak memerlukan plot yang rumit. Sebaliknya, penonton mengharapkan ketegangan, kejutan, dan tentunya, kematian watak-watak yang kejam. Namun, Founders Day, karya terbaru Erik Bloomquist selepas She Came from the Woods (2022), sebaliknya mengabaikan elemen-elemen penting tersebut.
Founders Day cuba menggabungkan suasana slasher klasik dengan sentuhan politik, namun hasilnya terasa mengganggu dan kurang berkesan. Penampilan pembunuh bersiri yang memakai kostum ala bapa pengasas terasa lucu dan bukannya menyeramkan. Selain itu, subplot tentang pemilihan datuk bandar yang seharusnya menambah ketegangan juga terasa seolah dipaksa-paksa dan tidak relevan.
6. Winnie the Pooh: Blood and Honey II — 46 peratus
Selepas kejayaan komersial Winnie-the-Pooh: Blood and Honey (2023), tidak lama bagi pengarah, Rhys Frake-Waterfield, untuk melancarkan sekuelnya, Winnie the Pooh: Blood and Honey II. Filem ini kembali menampilkan aksi brutal Pooh dan Piglet yang mengganas di Hundred Acre Wood.
Kali ini, mereka tidak hanya berdua; Tigger dan Owl yang sama-sama haus darah turut bergabung. Seperti Lisa Frankenstein, angsuran kedua dalam The Twisted Childhood Universe (TCU) ini juga meraih Popcornmeter yang cukup baik, iaitu 74 peratus. Ramai peminat merasa bahawa Winnie the Pooh: Blood and Honey II jauh lebih baik daripada pendahulunya. Mereka memuji peningkatan kualiti produksi dan reka bentuk monster yang lebih unggul.
Namun, sudah tentu banyak pengkritik tidak sependapat dengan ini. Mereka menyebut Winnie the Pooh: Blood and Honey II sebagai tontonan yang hanya bergantung pada shock value dan mengulang formula seram yang membosankan seperti filem sebelumnya.
Dari karya A24 hingga filem slasher bertema politik, deretan filem seram di atas membuktikan bahawa genre ini tidak pernah kehabisan idea. Sayangnya, tidak semua idea tersebut berjaya dilaksanakan dengan baik.
Pernahkah anda menonton salah satu dari filem ini? Atau mungkin anda mempunyai pendapat berbeza tentang filem-filem tersebut?