Apabila tirai ditutup pada malam Anugerah Filem Blue Dragon ke-45 pada hari Jumaat lalu, sukar untuk tidak merasa kecewa. Apa yang sepatutnya menjadi satu majlis keraian kecemerlangan sinema telah bertukar menjadi sebuah drama tabloid, dengan tumpuan terarah kepada skandal peribadi pelakon Jung Woo-sung semata-mata.
Sejak pengenalan Anugerah Akademi pada tahun 1929, anugerah filem memainkan peranan penting dalam mengiktiraf kehebatan seni dan mendorong pertumbuhan industri perfileman sebagai bentuk seni dan hiburan yang besar. Korea juga menyertai tradisi ini dengan memperkenalkan anugerah berprestijnya sendiri, termasuk Anugerah Filem Blue Dragon yang dimulakan pada tahun 1963.
Namun, Anugerah Blue Dragon tahun ini nampaknya telah kehilangan fokus terhadap tujuan asalnya. Antisipasi terhadap acara ini bukanlah tentang filem atau pembikin filem yang dicalonkan, tetapi sama ada Jung Woo-sung akan membuat kemunculan awam pertamanya sejak skandalnya terdedah pada 24 November lalu. Keputusan penganjur untuk tidak mendedahkan kehadiran Jung Woo-sung sehingga saat terakhir dilihat sebagai usaha terang-terangan untuk mencipta sensasi, mengutamakan kontroversi berbanding tujuan utama acara tersebut.
Kekecewaan Selepas Acara
Selepas acara berlangsung, rasa kecewa semakin mendalam. Media dipenuhi dengan analisis tentang ekspresi wajah Jung Woo-sung, kenyataannya, dan reaksi rakan-rakan selebritinya, bukannya perbincangan tentang filem atau pelakon yang memenangi anugerah.
Lebih menyedihkan lagi ialah tiadanya penghormatan kepada pelakon veteran Kim Soo-mi, yang meninggal dunia pada bulan Oktober lalu pada usia 75 tahun. Walaupun sumbangannya yang besar kepada televisyen dan filem, termasuk peranannya dalam siri filem Marrying the Mafia dan Barefoot Ki-Bong, legasinya tidak dihargai dalam acara tersebut.
Keadaan ini berbeza dengan Anugerah Kebudayaan dan Seni Popular Korea yang berlangsung pada bulan November, di mana Menteri Kebudayaan, Sukan dan Pelancongan Yu In-chon memberikan penghormatan kepada Kim Soo-mi. Kekurangan ini tidak hanya menjadi tanggungjawab penganjur, tetapi juga para hadirin. Tiada seorang pun penerima anugerah menyebut nama Kim Soo-mi dalam ucapan mereka, menunjukkan pemisahan acara ini daripada komuniti filem dan sejarahnya.
Sensasi Mengatasi Objektiviti
Sambutan hangat terhadap kenyataan Jung Woo-sung yang mengambil tanggungjawab atas anaknya yang dilahirkan di luar nikah turut menggambarkan isu yang membimbangkan. Ia mencerminkan bahawa anugerah ini telah menjadi acara eksklusif untuk kalangan dalaman industri filem, tanpa mengambil kira pandangan peminat dan masyarakat industri secara keseluruhan.
Akibatnya, ramai peminat filem mungkin tidak menyedari bahawa filem 12.12: The Day memenangi Anugerah Filem Terbaik atau bahawa Jang Jae-hyun, pengarah Exhuma, membawa pulang Anugerah Pengarah Terbaik.
Kembali Kepada Tujuan Asal
Perlu diingatkan bahawa Anugerah Akademi pertama pada tahun 1929 adalah acara sederhana selama 15 minit yang hanya dihadiri 270 orang daripada industri. Melalui dedikasi dan usaha para pembikin filem Amerika, ia berkembang menjadi salah satu anugerah filem paling berprestij di dunia.
Apabila kita melihat kembali Anugerah Filem Blue Dragon tahun ini, jelas bahawa para pembikin filem Korea dan pegawai industri perlu menyambung semula dengan tujuan sebenar penganjuran anugerah filem. Acara-acara seperti ini sepatutnya menjadi platform untuk meraikan pembikinan filem yang luar biasa, menghormati pembikin filem, dan memberikan penghargaan kepada mereka yang telah membentuk industri ini.
Hanya dengan menumpukan semula kepada nilai-nilai teras ini, anugerah filem dapat benar-benar memenuhi peranannya dalam memupuk dan memajukan industri perfileman.
Apa pendapat anda?